Sæt ord på dine følelser og reducér din stress

Der er øjeblikkelig gevinst på vores stress niveau, når vi sætter ord på vores følelser. Det svarer til at trykke på snooze knappen på et vækkeur og afbryde alarmen.

Når vi udtrykker vores følelser om noget, der er svært, reducerer det vores stressniveau med det samme.
Når vi udtrykker vores følelser om noget, der er svært, reducerer det vores stressniveau med det samme.

Det billede bruger den amerikanske professor i psykologi, Matthew Lieberman, når han skal forklare hvor forløsende en effekt det har på hele vores system, når vi sætter ord på vores følelser.

Matthew Lieberman forsker i hvad der sker med de neurologiske processer i hjernen, når vi ventilerer vores følelser og sætter ord på det, der svært for os. Han kan direkte måle på hjernens aktivitet, at det er sundt for os, både fysisk og psykisk. Vi får det bedre med  det samme, når vi gør det.

Neurologisk sker der det, at et område i den højre del af den præfrontale cortex bliver aktivt, når vi sætter ord på. Når det bliver aktivt, reduceres samtidig aktiviteten i de dele af hjernen, blandt andet amygdala, der har med vores mindre behagelige følelser, som frygt og angst, at gøre.

Det betyder, at når vi udtrykker det vi føler, enten vi fortæller om det eller skriver om det, sker der en implicit regulering af vores følelser. Sætter vi fx ord på det, vi er bange for, reduceres vores frygt.

Det er ikke nogen nyhed, at det er sundt og stress reducerende, at udtrykke sine følelser. Det er nyt, at vi kan måle den hurtige og kontante afregning på hjernen og kroppen, om vi gør det eller ej.

Kilde: Matthew Liebermann “Social”